Gastenboek

Het zou heel leuk zijn als je iets in mijn gastenboek zou willen schrijven:

Laat hier een bericht achter.

 
 
 
 
 
 
 
 
Velden gemarkeerd met * zijn verplicht.
Je E-mail adres wordt niet gepubliceerd.
Om veiligheidsredenen slaan we je ipadres 18.208.132.33 op.
Het kan zijn dat je bericht pas zichtbaar wordt nadat we het beoordeeld hebben.
We houden het recht om berichten te wijzigen, te verwijderen, of niet te publiceren.
Loïs uit Papendrecht schreef op 17 december 2018 om 20:50:
hier is mijn samenvatting: is dit goed zo, of moet ik er nog iets aan toevoegen?

Hoofdstuk 5. Louise
Het boek is verdeeld is 3 delen, over elk deel vertel ik een korte samenvatting.
Louise zit in de 2e klas van de middelbare school. Ze zit bij Edith en Mathilda in de klas. Helaas. Ze wordt door hun gepest . Ze duwen haar onder de douche en laten haar een slechte cijfers halen op de repetitie. Er gebeuren zeker nog meer dingen. Allemaal dat gepest door Mathilda en Edith! Edith deed vorig jaar nog aardig! Waarom moet ze dan nu een meeloper worden van dit pesten? Op een dag gaat Louise naar Amarens. Amarens zit in een rolstoel en is ontdekker. Louise helpt vrijwillig bij haar in huis. Amarens kan goed luisteren en daarom vertelt Louise aan haar dat ze gepest wordt. Amarens bemoedigd Louise om het te vertellen tegen Poortman-> haar mentor. Vakantie! Louise gaat logeren bij haar nicht Melissa. Ze gaan high teaën. Daarna gaan ze naar een pannenkoekenhuis. De vrienden van Melissa: Jelmar, Mathijs, Tess en Femke. Louise heeft het erg naar haar zin. Als ze weer thuis komt begint alles weer. Waarom? Ze gaat mailen met Jelmar. Alleen hier krijgt ze wel problemen van. Mathilda weet haar weer te pakken om een foto van Jelmar op haar rug te plakken met ‘Dit is mijn knappe vriend’ (Jelmar is helemaal niet knap om te zien) Er is een ideeën wedstrijd! Louise heeft geen zin om tegen 50 mensen te praten, maar ze heeft in iedergeval wel een leuk ontwerp! Het is een lampje voor je oliepeil, je kan dan naar huis rijden in plaats van dat je gelijk moet stoppen, midden op de weg.

Hoofdstuk 6. Edith
Edith! Meneer Andriesse staat in de deuropening. Edith staat langzaam op en loopt naar Meneer Andriesse toe. Dit gebeurt heel vaak. Edith is een druk meisje en is 13 jaar. Haar beste vriendin is Mathilda. Ook is ze bijna altijd te laat en daarom moet ze nu naar meneer Andriesse. Maar dat is niet meer zo belangrijk, vindt Edith. Wat veel belangrijker is is dat ze op Bob verliefd is. Bob Zeeman is een leraar van school. Hij is 24 jaar. Edith is zo smoorverliefd dat ze hem belt met zogenaamd een vraag over AK. Ook gaat ze naar zijn huis om zogenaamd een boek te lenen. Maar ook meneer Zeeman laat dingen merken. Hij geeft haar complimenten over haar uiterlijk en doet minder streng tegen haar dan anderen. Op een dag, Als ze het boek gaat ophalen zegt ze : ‘Dag Bob!’ Meneer Zeeman vind het raar en zegt dat ze meneer Zeeman moet zeggen inplaats van Bob. Omdat ze volgens hem geen vrienden zijn, maar leraar en leerling. Hij stapt naar het schoolhoofd meneer Andriesse. Meneer Andriesse roept Edith en vraagt of ze niet verliefd is op Bob. Ze antwoord ‘Nee’. Maar het kost haar veel liefdesverdriet. Dan wordt ze geroepen door Poortman. Poortman vertelt dat Louise gepest wordt. En dat ze daarmee moeten stoppen, tegen de rest zegt ze dat ze moeten opkomen voor haar. Als Mathilda weer een grap wil uithalen bij Louise wil Edith niet meer. Maar is haar geheim bij Mathilda nog wel veilig?

Hoofdstuk 7. Mathilda
Mathilda snapt niet waarom ze geeneens een grapje kan uithalen. Het is toch gewoon grappig? En handig natuurlijk!
Maar nu wil Edith niet meer meedoen. Louise kan echt wel wat hebben! Maar toch na een paar dagen neemt ze zich voor om normaal te doen tegen haar. Vooral na die preek van Poortman. Ze moet ’s middags nablijven en een boekje lezen over pesten en daar een verslag van maken. Maar lukt het haar wel om normaal te doen? De situatie van Mathilda thuis is ook niet al te best. Haar ouders willen haar op het VWO hebben. Maar toen Mathilda vroeger GT advies kreeg, waren haar ouders teleurgesteld en hebben geregeld dat ze toch naar HAVO mocht. ‘Ze kan altijd nog door naar het VWO’ zei haar vader. Toen ze daarna zakte naar het GT voelt Mathilda zich te min. Ze zijn minder enthousiast en vragen eigenlijk nooit naar hoe het op school gaat. Maar gelukkig is het opgelost. Later mag Mathilda mag gaan werken in een kinderopvang. Daar krijgt ze een band met Cas, een jongetje dat zich eenzaam voordoet, maar is hij het ook echt? Ze laat de kinderen een spel testen voor de ideeën wedstrijd. Ze is uitgekozen samen met Olivier en Louise om door te gaan naar de finale van de wedstrijd. Haar idee is een spel om kinderen met een speelse manier te later rekenen. Als de wedstrijd is, ziet ze Louise staan. Ze staat naast een vrouw in een rolstoel en twee wat oudere mensen. Vast haar ouders. Helaas wordt ze niet gekozen. Als ze een paar dagen later door de stad loopt ziet ze kinderen van de opvang die Cas pesten. Ze schreeuwt tegen de pester dat het niet mag. Pesten is erg, maar zij deed het ook…. Ze gaat naar de school van Cas en vertelt tegen de juf van hem dat hij gepest wordt. ‘
Zo wordt Louise niet meer gepest, heeft Edith helaas pech, en stopt Mathilda met pesten
Admin-antwoord door: jokevanwinkel
Ha Loïs,

Wat goed dat je al zover bent.
Ik denk dat de samenvatting prima is. Je hebt de belangrijkste dingen erin gezet. Leuk om te lezen en een duidelijk verslag.
Ik reageer verder in een persoonlijk mailtje.


Hartelijke groeten,

Joke van Winkel